10 Year Challenge: Ce ar trebui să înveţi din asta

Te-ai trezit într-o dimineaţă şi ai văzut mai multe poze pe acelaşi tipar – una veche, alta nouă, ceva filozofie în descriere. Poate ai vrut şi tu, că era drăguţ. Sau ai râs de asta, că avea deja toată lumea. Bine ai venit în 10 Year Challenge, cea mai recentă manie a internetului.

Chiar dacă te-ai băgat în chestia asta sau ai vrut să fii altfel, textul ăsta e pentru tine.

Cel puţin o dată pe an apar ceva „provocări” de pe Facebook şi Instagram şi mulţi care le susţin, chiar dacă sunt invitaţi la ele sau nu. Dacă se mai bagă şi ceva vedete, totul devine şi mai interesant. Tu, ca om care vrea să arate că poate, măcar respiri acelaşi hashtag cu persoane care câştigă mult mai mult decât tine, făcând mult mai puţin.

Cum se vede 10 Year Challenge

Spre deosebire de altele din trecut, 10 Year Challenge pare să fi apărut de nicăieri. Undeva, la capătul internetului, cineva s-a gândit că ar fi tare să arate ce a fost şi ce a ajuns.

Apoi, ideea a devenit virală, iar el sau ea a rămas în acelaşi anonimat. Probabil doar câţiva din lista omului respectiv şi-au petrecut nişte secunde gândindu-se că au onoarea să cunoască inventatorul mişcării.

Ca orice provocare, 10 Year Challenge a fost integral roz, la început. A fost ca o reuniune de liceu, doar că nu trebuia să îţi compari bunurile şi maşinile cu ale altora. Alegi cea mai bună poză şi defilezi cu tine. Ai inclusiv opţiunea să arăţi mai bine decât în realitate. Poate că un filtru ar fi nepotrivit, dar o corectură mică înainte de publicare rezolvă multe.

Cum se manifestă 10 Year Challenge

La suprafaţă, vezi cât au evoluat oamenii şi îţi dai seama că li s-au împlinit visuri de care habar nu ai fi avut, pentru că nu întotdeauna se văd. A fost un fel de şedinţă de motivaţie globală pentru că, dacă ei au putut, atunci poţi şi tu.

A fost şi o lecţie de marketing pentru că, pe lângă vedete, s-au băgat şi brand-uri. Era normal să o facă, pui un logo mic pe o poză pe ceva ce aproape că îţi promite că ajunge viral. Şi chiar aşa se întâmplă, explodează odată cu tine.

După foarte puţin timp, 10 Year Challenge şi-a arătat partea întunecată. A apărut teoria conform căreia Facebook îţi fură poze prin fotografiile astea. Aşa că unii au început să şi le şteargă. Dacă o poză mică te poate băga într-o bază de date, de ce Facebook ar face asta, când Facebook deţine întreg profilul tău şi faţa ta din toate unghiurile posibile?

Oricum, provocarea asta pare să arate chestia cu care ne-am obişnuit deja: ne place să ne lăudăm. Mult şi bine. De fiecare dată când avem ocazia.

Ce ar fi trebuit să înveţi, de fapt

Ca orice idee, chestia asta are şi nişte părţi bune, chiar dacă ele se pierd pentru că nimeni nu are răbdarea să stea şi să le caute.

Abia am ieşit din rezoluţiile de anul nou şi ne îndreptăm vertiginos către cea mai deprimantă zi din an, atunci când ne dăm seama că ne-am făcut planuri degeaba. Dacă viitorul începe să pară incert, întotdeauna avem la dispoziţie trecutul. Ne aşteaptă ca o pernă pufoasă şi răbdătoare, uitată prin vreo debara.

Provocarea asta poate să fie momentul când tragi linie, vezi ce ai făcut din ce conta, de fapt şi corectezi. Imaginea unui deceniu e mai vagă decât cea a unui an. Sunt şanse mari ca subiectele pe care le analizezi să fie doar cele care contează şi care te fac un om mai bun.

E timpul să îţi vezi şi relele. O listă pe care o faci în casă cu împliniri şi eşecuri va fi mai sinceră decât orice spui sau faci vreodată în public. Printr-o definiţie nescrisă, oamenii vor să facă mai multe decât au timp să facă. Aşa că acea listă s-ar putea să îţi arate că:

  • mai ai de lucru cu tine – nu sunt bifate toate planurile de acum 10 ani, dar nici foaia nu e goală;
  • ai prioritizat totul puţin greşit – ţi-au ieşit unele, dar celelalte, alea mai grave…
  • stai mai bine decât crezi – parcă aveai nevoie de asta, nu?

Nu tot ce zboară se mănâncă. Deşi pe la chinezi am înţeles că ciorile sunt specialităţi. Dacă te chinui puţin, cred că găseşti şi vulturi.

Ce ne facem cu internetul

Chiar dacă vor sau nu să fie aşa, multe idei d-astea sunt experimente sociale. Unele poate că te pun să faci ceva ce nu ai fi făcut, în alte situaţii, cum a fost nebunia cu găleata în cap din 2014 (nici eu nu credeam că a trecut atât). Priveşte în ansamblu şi vezi ce ai câştiga tu din asta, înainte să vrei să intri în rândul lumii cu sute de Like-uri.

Iar dacă textul ăsta nu te-a mişcat cu nimic, pune hashtag-ul ăla, editează o poză vreo oră şi public-o acolo, să vadă lumea că nu a mai trecut puţin din viaţa ta degeaba. Lasă timpul ăla sacrificat pentru popularitate. Mai are balta peşte.

Credite: Foto, GIFs.