Azi vom vorbi despre industria asta a banilor care ies din cuvinte (uneori mai şi ies). Ea e formată din mai multe industrii care se mai şi intersectează uneori, respectiv: jurnalism, content writingcopywriting şi social media bla bla. Toate, mai puţin prima (la aia se pune subiectul în cauză doar ca probă de intrare în facultate – în principiu) cer creativitate. Nu poţi să rezişti în jocul ăsta dacă nu eşti creativ. Tre’ să fii creativ! M-ai înţeles?

Aici apare problema mea. Se cere atât de mult să fii creativ, încat cuvântul ăsta şi-a pierdut esenţa pură şi a dobândit un pseudo-sens, un fel de tipar. CV-ul trebuie să aibă menţionat, cel puţin o dată, cuvântul creativ şi, eventual, să fi inclus că ai facut ceva inovativ la viaţa ta. Ceea ce n-ar fi grav, per se. Însă, dacă te duci la un interviu, poţi să fii nemaivăzut, ingenios, unic, original. Dacă nu eşti creativ, e nasol.

Ne-am blocat aşa mult în cuvântul ăsta încât l-am curăţat de toată însemnătatea lui. Nemărginita lume a creativitaţii e prinsa în metehna domeniilor-standard. Clişeul care îţi garantează profesionalismul.

Am trăit să văd chestia asta dusă atât de departe încât nişte propuneri de materiale, care din start erau creative şi, pe alocuri, inovative, includeau varianta safe (aia care merge oricând şi oriunde) şi una creativă (care, evident, rupea, astfel încât să îi ofere şi noţiunii ăsteia un demn cântec de lebădă).

După mine, orice urmă de impact a cuvântului – problemă a murit odată cu gloria şi căderea celor de la Creative monkeyz. Nu-mi amintesc să mă mai fi impresionat el, de sine stătător după, însă ajută la o căutare pe Google.

Acum, pot să înţeleg, foloseşti o chestie că merge, dar până când? Da, sunt diferenţe între sensul unui creativ substantiv şi a celui adjectiv. Da, una e un om care poate să creeze şi alta e unul care face ceva de rupe. Însă, momentele cand cuvântul ăsta e folosit cu forţa lui sinceră (acel „mamă, cât de creativ!”) se cam împuţinează. Şi totul redevine un must al unor oameni care caută ceva haios, original şi unic, însă nu-l găsesc până nu se asigură că e şi puţin creativ.

Foto: Pexels